Detta inlägg handlar inte om att ta bra porträtt, utan om att ta representativa bilder till CV, webbsidor, visitkort eller bokomslag. Tipsen riktar sig lika mycket (mer?) till den som ska bli fotograferad än den som håller i kameran.
1) anpassa format till tänkt användning
Det är lätt att tänka porträtt och börja ta närbilder på själva ansiktet men tänk först på vad bilden ska användas till. På en webbsida kan det exempelvis vara snyggt om bilden överst, headern, innehåller ett porträtt. För att det inte ska bli två jätteögon behövs mycket bakgrund vid sidan om själva porträttet. Är man inte haj på photoshop är det ju praktiskt att ta en bild med rätt innehåll och bara beskära.
På samma sätt kan en smal stående bild, en fyrkantig och några andra format vara bra att ha. Vill man ha sitt porträtt på visitkort från Moo, vilket jag tycker är en bra idé, kan man välja mellan smal liggande eller halvsmal stående bild. På mina senaste visitkort har jag en verklig närbild där jag tittar intensivt på betraktaren. Det blev bra och passar min personlighet, men beror mest på att originalbilden var alltför beskuren. Det saknades helt enkelt bakgrund åt sidorna och istället för att riskera vita kanter så zoomade jag in och skar av en del av hakan.
2) neutral, lugn eller business-bakgrund
Min nuvarande (dåvarande) porträttbild med den rosa scarfen är tagen i en studio under en ”modell-för-en-dag”-övning. Fördelen med studiobilder är att de kan ha en helt neutral bakgrund, vilket ger fokus åt själva huvudpersonen. Samtidigt är bakgrunden en chans att berätta något om dig själv. Kontor, tågstation, bollhav eller café, vilket passar ihop med ditt personliga varumärke?
Neutrala storslagna landskap, som hav och fjäll, eller stora strukturer, som en rejäl fasad, blir bättre bakgrunder än småplottriga inredningar. Fördelen med stora ytor är att det är möjligt att stå en bit ifrån bakgrunden så att den blir snyggt suddig även utan extremt skärpedjup. Nackdelen med extremt kort skärpedjup är att näsan blir suddig om ögat är i fokus, vilket kan vara konstnärligt och snyggt men inte passar jämnt.
Jenny Olsson bor vid havet och laddar sina batterier med dagliga promenader förbi den plats där jag fotat henne. Hav ger också generellt positiva associationer till frihet, möjligheter och nya horisonter. Därför var det helt rätt fota henne med hav och klippor i bakgrunden.
Förutom bakgrunden kan du fundera över om det finns någon särskild rekvisita som passar in i bilden. Din hund, din gitarr eller varför inte din bok.
Bilden till höger som Magnus Rönnkvist plåtat av mig på bokmässan berättar exempelvis att jag skrivit och föreläst om en bok.
3) färgmatchade kläder
Jag har skrivit tidigare om att aktivt välja kläder (eller nagellack) i en viss färg som en del av ett varumärke. Självklart ska man ha detta i åtanke när man väljer kläder till sina bilder.
Det viktigaste är dock att trivas i kläderna, man ska ju gärna se ut som om man äger världen! Därför går det heller inte att lägga för mycket tid på sminkning. Man behöver kanske inte spackla sig som de gör på ”modell-för-en-dag” men vanlig vardagssminkning försvinner på bilderna. Ta dubbelt av allt, ös på med foundation, puder och glöm inte massor av glanssprej i håret!
4) blanda bilder på aktivitet och stilla porträtt
En bild rakt upp och ner framifrån är det klassiska porträttet men kanske blir det mer liv i bilden om personen gör något. Malin Johansson gör exempelvis reklam för sin bok Kär Lek? liggande på en säng med ett uppslaget ex av sin bok framför sig. Snyggt! Och passar jättebra för just den boken. Till Strövtåg i Antibes har jag tänkt mig en bild där jag vandrar eller fotograferar i ett typiskt franskt landskap. Kanske denna duger?
Nästa gång ska jag prova föreläsningsbilder, skriva på datorn-bilder eller bara tänkarbilder från olika vinklar. Dock inte underifrån. Jag har hittills inte sett någon som är till sin fördel underifrån, så bättre klättra upp på en stege och fota snett ovanifrån.
5) välj inte årets kallaste dag :-)
Avslutar med ett par bonustips från den fotosession som föranledde detta blogginlägg. Det handlar om väder och vind! Kombinationen årets hittills kallaste dag och tunn kavaj gjorde upplevelsen ganska kylslagen för Jenny Olsson.
Molnen gjorde bilderna en aning dunkla (jag har ljusat upp dem) men å andra sidan slapp vi konstiga skuggor eftersom vi bara fotade med naturligt ljus (omskrivning för frånvaron av blixtar).
Vi kom också fram till att augusti, med snygg fräsch sommarsolbränna nog är att föredra. Jag har inte provat men tänker att en blåsig dag skulle man kunna få snygg Carola-fläkt-effekt på håret utan byggfläkt (förutsatt att vinden har den goda smaken att blåsa åt rätt håll).
Hur som helst var det en rolig förmiddag och jag lärde mig massor till nästa gång! Oavsett om jag ska stå framför eller bakom kameran.
Edit december 2015: Eftersom jag bytt profilbild sedan jag skrev det här inlägget la jag till den bilden i inlägget.
- Ett år runt Antibes november: soluppgång i Medelhavet - 1 november 2024
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024
Tack för jättebra tips de tar jag med mig!!! <3
Tack Eva! Vad bra, jag gillar när jag kan vara till nytta. Inte heller fel skriva ner för att jag själv ska kunna gå tillbaka och titta på :-).
Vilka fantastiska tips! :) Tack!
Tack!
Pingback:Porträttfoto i Långedrag - Tomatsallad