#författarboken – från idé till releasefest
Har du en författardröm? Eller är du författare och vill lära dig mer om att bokbranschen och att sälja böcker? Då ska du läsa vidare!
#författarboken – från idé till releasefest innehåller det mesta du behöver veta som författare oavsett om du föredrar traditionell förlagsutgivning eller indievägen. Här finns info om allt från förlagskontrakt till försäljningskanaler via marknadsföringstips.
Med #författarboken som inspirerande och initierad guide kan du marknadsföra och sälja din bok.
Boken används eller rekommenderas som kurslitteratur på kurser hos Författarförbundet, Vuxenskolan och Folkuniversitet/Skrivarakademin.
#författarboken finns bland annat Bokus.
Sagt om #författarboken
Kristina Svenssons handbok är aktuell och mycket matnyttig för såväl debutanten som den etablerade författaren.
Jonas Herrlin, BTJ häfte 15/2015
Ett uppslagsverk och en 'bibel' för alla som ska ge ut en bok på eget förlag, eller som bara vill veta mer om bokutgivning.
Boken innehåller mycket matnyttigt från en grundläggande nivå med termer om tryckning till historiska nedslag och mer övergripande förklaringar.
Bella Stenberg, Göteborgs-Posten, 16 juli 2015
#författarboken på Instagram
[alpine-phototile-for-instagram id=688 user="kristinahsvensson" src="global_tag" tag="författarboken" imgl="fancybox" style="wall" row="3" size="M" num="3" align="center" max="100" nocredit="1"]
Nio huvudavsnitt
#författarboken består av nio huvudavsnitt som de flesta är på 20-30 sidor.
Inledningen
Din bokidé, drivkrafter och målgrupper för din bok.
Marknadsföra
Varumärke + webbsajt + sociala medier = författarplattform. Detta avsnitt är relevant för alla författare som inte redan är kända.
Skriva klart & redigera
Finessen med synopsis, att skapa skrivtid och exempel på vad en lektör och redaktör kan göra för ditt manus. Detta avsnitt är mest relevant för nya författare.
Publicera
För- och nackdelar med att antas till förlag, anlita en bokutgivare och starta eget mikroförlag. Detta avsnitt innehåller branschkunskap som är viktig för alla författare.
Producera
Allt du behöver veta för att kunna ge ut din bok själv. Jag rekommenderar att även författare som inte ger ut själv skummar avsnittet för att få ett hum om vad förlaget gör för sin del av intäkterna. Du uppskattar förlagets arbete mer om du vet vad de gör, och du kan ha koll på att förlaget gör vad de ska, om du har mer kunskap om bokutgivning.
Lansera
Media, recensioner och annonser. Precis som förra avsnittet är detta viktigast för egenutgivare men bra att känna till för förlagsförfattare.
Sälja
Att sälja böcker via olika försäljningskanaler går hand i hand med lansera.
Livet som författare
Allt sådant som du inte behöver kunna för att ge ut din debutbok men som är viktigt för författarlivet, som kompletterande inkomstkällor, utlandslansering och litterära priser kommer här.
Mer info
Tips på böcker, tidningar, webbsajter och branschorganisationer där du kan hämta mer inspiration.
Vill du veta ännu mer, kika på innehållsförteckningen.
Bidrag från följande personer
Anja Wikström (debutant), Anna Lovind (redaktör), Cajsa Winqvist (dramaturg), Johanna Wistrand (spökskrivare), Lennart Guldbrandsson (spökskrivare), Nina Larsdotter (förläggare), Petra Jankov Picha (bokbloggsexpert), Sören Bondeson (skrivlärare) och Tomas Arfert (formgivare).
Pingback:Kristina Svensson på olika förlag - Förverkliga din bokdröm
Pingback:Tips för att välja rätt förlag, hybridförlag eller bokutgivningstjänst
Pingback:Vässa ditt manus med hjälp av testläsare - #författarboken
Pingback:#författarboken av Kristina Svensson - SkrivarSidan
Pingback:Home but away - Stops and stories
Pingback:Som författare måste jag bli bättre på marknadsföring