#författarboken – från idé till releasefest

Har du en författardröm? Eller är du författare och vill lära dig mer om att bokbranschen och att sälja böcker? Då ska du läsa vidare!

#författarboken – från idé till releasefest innehåller det mesta du behöver veta som författare oavsett om du föredrar traditionell förlagsutgivning eller indievägen. Här finns info om allt från förlagskontrakt till försäljningskanaler via marknadsföringstips.

Med #författarboken som inspirerande och initierad guide kan du marknadsföra och sälja din bok.

Boken används eller rekommenderas som kurslitteratur på kurser hos Författarförbundet, Vuxenskolan och Folkuniversitet/Skrivarakademin.

#författarboken finns bland annat Bokus.

Sagt om #författarboken

Kristina Svenssons handbok är aktuell och mycket matnyttig för såväl debutanten som den etablerade författaren.

Jonas Herrlin, BTJ häfte 15/2015

Ett uppslagsverk och en 'bibel' för alla som ska ge ut en bok på eget förlag, eller som bara vill veta mer om bokutgivning.

Kim M. Kimselius

Boken innehåller mycket matnyttigt från en grundläggande nivå med termer om tryckning till historiska nedslag och mer övergripande förklaringar.

Bella Stenberg, Göteborgs-Posten, 16 juli 2015

Läs gärna fler läsarröster.

#författarboken på Instagram

[alpine-phototile-for-instagram id=688 user="kristinahsvensson" src="global_tag" tag="författarboken" imgl="fancybox" style="wall" row="3" size="M" num="3" align="center" max="100" nocredit="1"]

Nio huvudavsnitt

#författarboken består av nio huvudavsnitt som de flesta är på 20-30 sidor.

Inledningen

Din bokidé, drivkrafter och målgrupper för din bok.

Marknadsföra

Varumärke + webbsajt + sociala medier = författarplattform. Detta avsnitt är relevant för alla författare som inte redan är kända.

Skriva klart & redigera

Finessen med synopsis, att skapa skrivtid och exempel på vad en lektör och redaktör kan göra för ditt manus. Detta avsnitt är mest relevant för nya författare.

Publicera

För- och nackdelar med att antas till förlag, anlita en bokutgivare och starta eget mikroförlag. Detta avsnitt innehåller branschkunskap som är viktig för alla författare.

Producera

Allt du behöver veta för att kunna ge ut din bok själv. Jag rekommenderar att även författare som inte ger ut själv skummar avsnittet för att få ett hum om vad förlaget gör för sin del av intäkterna. Du uppskattar förlagets arbete mer om du vet vad de gör, och du kan ha koll på att förlaget gör vad de ska, om du har mer kunskap om bokutgivning.

Lansera

Media, recensioner och annonser. Precis som förra avsnittet är detta viktigast för egenutgivare men bra att känna till för förlagsförfattare.

Sälja

Att sälja böcker via olika försäljningskanaler går hand i hand med lansera.

Livet som författare

Allt sådant som du inte behöver kunna för att ge ut din debutbok men som är viktigt för författarlivet, som kompletterande inkomstkällor, utlandslansering och litterära priser kommer här.

Mer info

Tips på böcker, tidningar, webbsajter och branschorganisationer där du kan hämta mer inspiration.

Vill du veta ännu mer, kika på innehållsförteckningen.

Bidrag från följande personer

Anja Wikström (debutant), Anna Lovind (redaktör), Cajsa Winqvist (dramaturg), Johanna Wistrand (spökskrivare), Lennart Guldbrandsson (spökskrivare), Nina Larsdotter (förläggare), Petra Jankov Picha (bokbloggsexpert), Sören Bondeson (skrivlärare) och Tomas Arfert (formgivare).

Köp boken på

Söker du en nedladdningsbar version av framsidan?
Välj mellan större och mindre.

Framsidan är gjorda av Angela Gotborn.

Senaste inläggen om boken

Nya Författarboken är här – och jag behöver din hjälp med att sprida ordet

Nya Författarboken är här! Tack vare heroiska insatser från flera vänner och en hel del offrad nattsömn från min sida presenterar jag idag nya Författarboken. Den förra upplagan av boken ...

3 mössor min royalty när Nina Cronee (fd Nina Larsdotter) gör konkurs

Kommer ni ihåg stormen i höstas runt Stockholms läns landstings 6000-kronors strumpor? Mina LITET-mössor slår dem med viss råge vad gäller pris. Den här texten handlar varken om strumpor eller ...

Personligt varumärke: Nya pressbilder

Mina pressbilder är lite som bagarens barn, jag är snabb med att predika för alla andra om vikten av att alla författare (eller andra kreativa personer, småföretagare och typ resten ...

6 reaktion på “#författarboken – från idé till releasefest (2015)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.