På fredag kommer jag armbåga mig fram till schemat på WebCoast med en lapp där det står “Från bokidé till bok – hur förverkliga din bokdröm”. Jag förbereder ett föredrag för alla som drömmer om att ge ut en bok och undrar hur de ska gå tillväga. I vilken ände börjar man och vad kostar det?
WebCoast är en så kallad knytkonferens vilket betyder att det är deltagarna som står för innehållet. Klockan 20.00 på fredag öppnas den så kallade gridden, då får alla rusa fram med sina favoritämnen och hitta en plats att fästa sin lapp på det stora schemat. Vill man leda en debatt, demo, workshop, föredrag eller något annat? Det gäller att snabbt välja tid och rum. Inte så kul att få paltkoma-timmen direkt efter lunch. Rum finns däremot av alla storlekar så beroende på hur stort självförtroende man har, alternativt hur lockande man tror ens favoritämne är, väljer man en lämplig lokal. Sedan får man se om det är någon som nappar eller ej!
Vad vill jag få ut och vad kan jag bidra med?
Förra WebCoast var min knytkonferenspremiär men det hindrade mig inte från att spontant hänga upp en lapp. Dels gillar jag att föreläsa och leda diskussioner, dels ville jag att mitt favoritämne skulle vara med.
Inget fel på spontanitet men i år tänkte jag vara mer förberedd. När jag väl bestämde mig för att det var WebCoast som jag skulle ägna helgen åt har jag klurat: vad vill jag ha ut av WebCoast och vad kan jag bidra med?
Det jag vill få ut är framförallt att träffa alla trevliga människor jag träffade förra året. Kan jag också komma hem med lite nya kunskaper om sociala medier, lite fiffiga wordpress-knep jag inte kände till, en dos inspiration och lite affärskontakter så skulle jag vara mer än nöjd.
Vad kan jag bidra med? Det jag får mycket förfrågningar om är dels praktiskt hjälp med att skapa ett personligt varumärke och dels frågor hur man gör när man ger ut en bok. Det kommer alldeles säkert finnas de på WebCoast som kan mer om båda dessa ämnen men jag förbereder ett föredrag om det sistnämnda. Ansluter någon med mer eller annan erfarenhet än jag så blir det bara bättre!
Förberedelser: packat böcker & samlat tips
Exakt innehåll på sessionen styrs såklart av deltagarna och deras frågor men följande punkter tänker jag kan vara lämpliga att ta upp.
Olika skäl till att skriva en bok, olika typer av böcker/författare, deras kärnläsare/målgrupper samt varför det är klokt tänka på detta innan man börjar skriva.
Översikt över de steg som ingår i en bokutgivning (marknadsföring, skriva klart boken, välja utgivning papper/e-bok, formge och ge ut boken, sälja, distribuera).
För- och nackdelar med print-on-demand (när boken trycks först när den beställs).
E-bok (är ingen expert på området men det måste ju med på en konferens som handlar om webb).
Kostnad (Måste man vara rik? Går det tjäna pengar?)
Bästa tipsen från mina kollegor i föreningen Egenutgivarna för att bli klar med boken.
Jag har också packat ihop en hög med egenutgivna böcker från olika författare som jag tänkte ta med och visa som exempel på olika typer av böcker (inbundna, storpocket, danskt band med mera). Nu hoppas jag att några har blivit nyfikna av detta inlägg.
Till sist
Självklart kommer naglarna vara orange i år för att matcha årets WebCoast-färg (L’Oreal Spicy Orange är införskattat).
För övrigt kör Binero en repris på förra årets tävling, kika in här för att tävla om en surfbräda och en surfkurs. Eller läs mina rapporter från förra årets vinstresa.
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024
- Ett år runt Antibes september: porlande Brague - 1 september 2024
Pingback:#Webcoast - Intervjustafetten | Binero blogg