Det må vara ett litet steg för mänskligheten men det är ett gigantiskt steg för mig. Jag har efter en hiskelig massa år som mer eller mindre entusiastisk företagare blivit med logga! Att det äntligen blivit av beror till stor del på att min svägerska Linda Kullenberg har startat (ett till) företag och jag var så imponerad av deras logga att jag frågade snällt om jag kunde få en också. Företaget heter Kulform och deras första produkter är skitsnygga kom-ihåg-tavlor (särskilt fiffiga om du läst Eva Jarlsdotters bok Lean@home och behöver en kanban-tavla skulle jag säga).
Från utställningskonsult till förlag
Att starta företag (eller en blogg) är enkelt, det svåra är att namnge det. I varje fall om man lider av perfektionism. Namnet ska vara fyndigt, kort, lätt att komma ihåg och gärna börja på A så att det hamnar högt upp i alfabetiska register. Och så ska ingen annan ha kommit på namnet tidigare. Det går att få prestationsångest och bli handlingsförlamad för mindre.
Jag blev företagare, det vill säga jag skaffade en f-skattsedel, år 2000 för att jag fick ett uppdrag på Naturhistoriska Riksmuseet och de ville att jag skulle fakturera dem. Jag velade mellan att kalla den enskilda firman för Kristina Svensson vetenskapskommunikatör och Kristina Svensson utställningskonsult. Jag valde det senare. Något jag haft rikliga tillfällen till att ångra. Hur kan man komma på ett så smalt och fånigt namn?
Nu är det så här att ifall man bara har en enskild firma så kan man kalla sig lite vad som helst, så länge man inte gör intrång på andras varumärken. Det är snarare svårt att registrera och skydda firmanamnet. Läget är annorlunda om/när man startar ett aktiebolag (något som står på min att-göra-lista). Namn på aktiebolag måste registreras hos Bolagsverket och registreringen gäller över hela landet (sedan kan man förstås använda andra varumärken för sin verksamhet men de flesta tänker väl sig att aktiebolaget ska heta samma som verksamheten). Enskilda firmor kan bara registreras i en del av Sverige. Det känns som om det är avpassat för cykelreparatörer och liknande småbutiker som har en fysisk förankring. Kristina Svensson utställningskonsult är exempelvis registrerat i Östergötland men det var länge sedan jag flyttade därifrån.
Böcker behöver ett förlagsnamn
Numera kallar jag mitt firma-jag för lite av varje beroende på situation. När jag fakturerar uppdragsgivare är de faktiskt mer intresserade av att jag har f-skattsedel och organisationsnummer, än vad jag kallar mig för. Den enda gång som något firmanamn syns är när jag ger ut böcker i egen regi och inte ens då är det alltid nödvändigt. När jag gav ut min debutbok Jakten på den perfekta puben gjorde jag det via ett företag där jag kunde välja mellan ett eget förlagsnamn och använda deras. Priset var samma. Det låter larvigt i efterhand, men jag valde deras för att slippa tänka ut ett namn på ett eget förlag.
Den smitvägen fungerade inte för nästa bok, Förverkliga din bokdröm, som är skriven av mig och Joanna Björkqivst, och där jag skulle stå för pappersarbetet. Den som närstuderat omslaget har kanske sett att det står KS förlag längst ner på ryggen. Det står för Kristina Svensson förlag, en bisyssla till Kristina Svensson utställningskonsult. Det känns på sitt sätt ganska passande. Om personnamn dög åt Albert Bonnier så duger det åt mig.
På Förverkliga din bokdröm står det bara KS förlag rakt upp och ner. Funktionellt men inte så snyggt. Därför är jag så glad att jag numera har en enkel, stilren och snygg logga så att jag på kommande böcker kan ha något mer figurativt på omslaget. Då gäller det bara att fixa själva böckerna.
PS! Följ gärna Kulform.
8 år senare: KS Science Communication AB
Nu har loggan fått ett till bolag, nämligen KS Science Communication AB. Denna gång blev det ett aktiebolag.
- Ett år runt Antibes november: soluppgång i Medelhavet - 1 november 2024
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024