Efter att ha ägnat en enorm mängd tid åt att jaga det billigaste print on demand-alternativet och försökt pressa ner sidantalet har jag nu gjort precis tvärt om. I den stora prisjämförelsen räknade jag på 180 sidor i A5. A5 är inte ett vidare bra format, framförallt inte i kombination med myrskrift (typsnitt i graden 8 eller 9 pt).
Jag skickade ut texten i myrskrift på remiss till en tågpendlare (boken är tänkt att läsas på tjänsteresa eller jobbpendling). Hennes dom var hård, hon kunde inte läsa texten utan glasögon. Hon vägrar dessutom att ta med sig glasögon på tåget efter att ha glömt ett par en gång.
Tjock pocket dyrare än tunn A5 men mer prisvärd?
För att ytterligare spä på det hela påpekade min svägerska att ifall jag ska sälja boken i handen (alltså, inte via Internet) är det bra om den ser ut som en bok, dvs inte är alltför tunn. En bok som är blott en centimeter tjock ser inte ut att vara värd pengarna. Den primära målgruppen för boken i dagsläget, vänner och bekanta som är nyfikna på vad jag har haft för mig i sex långa år, är antagligen inte priskänsliga. Får jag hoppas, för jag kan i vilket fall aldrig konkurrera med böcker tryckta i upplagor om flera tusen.
Alltså tog jag fram måttbandet och började laborera med format. A5 (148 mm x 210 mm) gick bort direkt av flera skäl, bland annat för att det är för brett, raderna blir oläsligt långa. Storpocket, samma höjd men smalare (135 mm x 210 mm) gick också snabbt bort eftersom det är aningen för högt för att gå in i bokhyllans pockethyllor.
Pocketböckerna i min hylla är mellan 175 och 195 mm höga och mellan 110 och 130 mm breda. Jag la mig mitt emellan, 185 mm gånger 120 mm. Med smala marginaler blir boken 280 sidor lång, dvs den får den trevliga tjockleken 20 mm. I samma veva gav sig den svåra frågan om tryckeri av sig självt. Laborera med format och få reda på hur tjock boken blir med olika sidantal, det får man via GMLs prisuträknare.
Blindtest av typsnitt
Parallellt med mina övningar med måttbandet har jag letat typsnitt. Ur bokhyllan plockade jag fram mitt ex av Typografisk handbok från 1994. Ganska underhållande att läsa inledningen på kapitlet Text på diskett
Den tid är redan förbi då det viktigaste för ett sätteri var att ha snabba maskinskrivare som kunde skriva in stora textmängder i sättsystemen.
Men huvudpoängerna i boken, att göra en lättläst text, blir aldrig obsoleta. Av de typsnitt de presenterade tyckte jag att Berling, Galliard och Sabon såg snyggast ut. Försökte hitta dem i ”provutgåva” innan inköp men det gick halvdant, fick bara fatt i den sistnämnda.
I helgen fyllde jag hela köksbordet med textprover. Gjorde blindtest genom att skriva typsnittet på undersidan. Sedan började jag läsa och bedöma mina testsidor. Snart fylldes textarken med kommentarer.
- mycket svärta = läsligt men tungt (Times New Roman 10 pt),
- ser gammalt ut, men läsligt (Sabon 9 pt),
- första anblick snyggt och normalt, andra att bokstäverna är tunna i mitten, ser ut som feltryck (Baskerville old 10 pt),
- för smått, annars lovande (Garamond 9 pt),
- osynlig, ev för osynlig (Bembo 10 pt),
- huga, för stort (Sabon 10 pt)
Först när jag fått fram en vinnare vände jag på bladet. Där stod: Garamond 10 pt. (Vilket råkar vara det typsnitt som Typografisk handbok är tryck i).
Med jämn vänster och högerkant blir det runt 62 tecken/rad. Med radavstånd 13 pt lagom luftigt. Marginaler 13 mm runt om förutom i mitten där jag angett 25 (för att få vikmån). Återstår bara den roliga frågan om avstavningar och lite annat smått och gott. Jag tror också att jag måste kolla igenom minus respektive divis ett varv, verkar ha hänt något med dem. Sedan ska jag bestämma antal att trycka samt förstås omslaget :-).
Fler tips i mina handböcker (tillagt 2019)
Ovanstående text skrev jag för nio år sedan när jag jobbade med utgivningen av min debutbok, som till slut fick titeln Jakten på den perfekta puben. Sedan dess har det blivit fler böcker (bokhögen på bilden är från hösten 2018). Jag har lärt mig en hel del längs vägen och dessa lärdomar delar jag med mig av i flera handböcker för författare. En del har jag skrivit tillsammans med andra författare och några har jag gett ut på eget förlag. De sistnämnda (Författarboken och Nå ut med din bok) är förresten satta med Garamond, som fortsätter att vara ett favorittypsnitt. Andra tycker att det är för tunt så jag rekommenderar att du gör som jag, hittar din favorit.
För utformningen av inlagan rekommenderar jag varmt Typografisk handbok av Christer Hellman. Den är just nu listad som tillfälligt slut i nätbokhandeln, men lär finnas på de flesta bibliotek (där du även hittar mina handböcker).
Att välja storlek på böcker är förresten något jag fortfarande kämpar med emellanåt. Numera känner jag också till en till faktor som jag inte tänkte på 2010. Det är att vissa storlekar utnyttjar pappersarken bättre än andra. Det innebär bättre ekonomi och resursutnyttjande. Mer information om detta i mina böcker och på min författartipssajt. Du kan prenumerera på inläggen därifrån för att inte missa något.
Editinfo: inlägget publicerades 26 oktober 2010. Den 22 januari 2019 la jag till bilder och det sista avsnittet.
- Ett år runt Antibes november: soluppgång i Medelhavet - 1 november 2024
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024
Pingback:En läsbar och snygg inlaga - Förverkliga din bokdröm
”Högerställd text” – låter litet ovanligt. Menar du inte marginaljusterad??
Brottas för till fället med formgivningen av en egen bok. Läste din sida med nöje och tacksamhet. ;-)
Hoppsan, ja högerställd – då hade jag varit ganska unik :-). Tack för din uppmärksamhet och lycka till m boken.
Fantastiskt resurs den här webbsidan. Flera gånger vid googlesökningar kommer jag hit. Och det här inlägget besvarar nästan exakt det jag letar efter.
Jag har typografisk utbildning sen tidigare, men glömt bort mycket, och nu när jag ska formge en bok åt en kollega.. (eller formge förresten, det handlar om korrektur och bildval och bollande än hit och än dit… :-)
…så kollar jag upp lite av varje på nätet.
Mycket tack för informationen.
Stort tack Olle för dessa ord!
Det är både roligt att höra att du hittar det du söker här och att du hittar det via google – det betyder att jag har gjort något rätt när jag satt titlarna.
Lycka till med ditt projekt!
Hej,
Jag har 450 sidor liggande som jag ska publicera. Pga arbetslöshet i 5 år och utan bidrag så måste jag göra det så billigt som möjligt. Jag kan skriva men svårt att orka med har ”stress-relaterad adhd -dyslexi” efter svår händelse som åpågåt i flera år. Har typ: kan läsa en fattar inte vad jag läser. Hur tar jag reda på storlek och format på mina i dag 450 sidor? Vad är OK?
Hej Suzanne,
Den rätta längden för en bok är exakt det antal sidor som läsaren behöver för att tillgodogöra sig innehållet. Varken mer eller mindre. Vanliga omfång är runt 50-70 000 ord, det blir ”normala” böcker. Lycka till med din bok och god jul!
Kristina
Hej
Jag har hållit på att sammanställa min bortgångna mammas alla dikter, berättelser och limerickar. En fundering nu när projektet går in i sin nästa fas är, vilken teckenstorlek är lämpligt att skriva i på min dator för att det sedan ska vara rimligt, snyggt och bra att läsa när boken sedan blir tryckt i ungefärligt pocketformat, kanske något större?
Detta är första försöket med BoD så jag behöver hjälp med detta. Jag har just nu skrivit texterna i Times new Roman men det kanske blir ändrat.
Med vänlig hälsning Birgit
Hej Birgit,
Det finns inget exakt facit vad som är ”rätt” utan det är ett val som du behöver göra. Ibland har jag anlitat formgivare som är experter och då har den personen valt typsnitt och storlek. Men vissa projekt har jag formgett själv och då har jag skrivit ut många olika varianter och sedan valt den som känts rätt.
Det finns en bra bok som heter Typografisk handbok (finns på bibliotek) som är väldigt bra att läsa om man funderar på hur man ska formge sin bok.
Hälsar
Kristina