Det finns två saker som är absolut nödvändiga när man ger ut en bok själv: en stor släkt och många vänner. För när traditionella förlag kan braska på med stora tidningsannonser så får man som egenutgivare köra med andra metoder. Jag har länge filat på ett inlägg om hur jag gjorde när jag började marknadsföra min bok, Jakten på den perfekta puben.
Men istället för att skriva ett superlångt inlägg med alla detaljer så blir det en serie med inlägg. Första inlägget, att skapa en webbsida och publicera hela boken, kommer imorgon.
Länkar till inläggen (uppdateras allteftersom)
Del ett: webbsida
Handlar om varför jag gjorde en webbsida och publicerade hela (webbversionen av) boken gratis samt något om resultatet.
Del två: Facebook
I nästa del beskrev jag för- och nackdelar med Facebook kontra en egen webbsida, reklam på Facebook och hur en Facebook-sida kan användas.
Del tre: direktmejl
Jag mejlade varenda kotte jag någonsin träffat. Tidsödande och med en del oväntade resultat.
Del fyra: sälja boken
Första upplagan av min bok sålde slut direkt, tack vare stort nätverk av gamla och nya vänner (en del fikabröd och många kuvert).
Del fem: idéer som återstår
Del ett till fyra var egentligen bara de grundläggande stegen, för att sälja ordentligt med böcker krävs nya grepp. Här har jag listat de idéer och förslag jag fått hittills.
- Kristinas favoriter: fjällmorgon med ett lock över Funäsdalen - 2 januari 2025
- Mitt 2024 – lägger vi till handlingarna och tar nya tag - 31 december 2024
- Ett år runt Antibes december: karusell på fransk julmarknad - 1 december 2024
Då tittar jag in här då! :)
@Desirée
Du är varmt välkommen!
Det här vill jag ju inte missa! Jag tror f.ö. att egenutgivarna kommer bli fler och få högre status ganska så snart. Jag tycker strömningarna flyter åt det hållet. Många som tröttnat på de godtyckliga refuseringarna hos de s.k. etablerade förlagen. Men så är det det där med marknadsföring. Inte så lätt alla gånger.
@Hanna
Jag instämmer! Jag tror också att vi egenutgivare blir fler och fler med tiden. Det är möjligen en fördom men jag tror att de etablerade förlagen är ganska likriktade, att de som jobbar där till stor del är litteraturvetare/litteraturälskare och att de kanske föredrar böcker som liknar dem själva. Jag såg att du är jurist och antar att det ”syns” i dina böcker. Själv är jag vetenskapskommunikatör vilket lyser igenom när jag skriver. Med andra ord, vi har en publik, men den kanske inte jobbar på bokförlag?
Marknadsföring är skitsvårt. Jag tänker berätta vad jag gjort och testat och hur det gått, men tar gärna emot fler förslag!