Jag blev så glad i torsdags när jag lyssnade på en presentation om Employer Branding på Cordovan. Jag vet inte hur många gånger genom åren jag pratat med folk som (i de fåtal fall de hört ordet) satt likamedtecken mellan Employer Branding och arbetsmarknadsdagar för studenter. Det känns som jag tvåtusen gånger förklarat att nej, Employer Branding är ett strategiskt arbete med syfte att långsiktigt trygga organisationens överlevnad och det ägs (bör ägas iaf) av företagsledningen.
Antingen är jag en kass kommunikatör eller så har jag varit för tidigt ute för jag har mest fått förvirrade ansikten till svar. Jag har försökt förklara det med långsiktig kompetensförsörjning men det verkar ge associationer till intern statistik över pensionsavgångar. Förvisso kan de ingå i research-fasen men i princip är även denna tolkning helt på avvägar.
”Ska HR bygga en varumärkesplattform, det har vi ju haft i 40 år!”
Här log jag, för det känner jag så väl igen. Ett tredje tillfälle när jag log inombords var i slutet av presentationen. Det var när Cordovans Rolf Jansson sa att Employer branding handlar om att rekrytera, utveckla och behålla medarbetare i en allt hårdare talangmarknad. Baserat på visioner och bakgrundsresearch tar man fram en åtgärdsplan med bland annat externa och interna aktiviteter men också strukturer. Det sista kan betyda att många HR-processer behöver modifieras för att stämma överens med det önskade arbetsgivarvarumärket.
Instämmer!
- Ett år runt Antibes november: soluppgång i Medelhavet - 1 november 2024
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024