Joanna Penn har gjort resan från att sitta med tvåtusen tryckta exemplar av sin debutbok utan en aning om hur hon ska få ut dem till läsare till att idag vara författar-entreprenör på heltid. Det bästa är att hon generöst delar med sig av hur hon gjort på sin populära blogg the Creative Penn. Nu kommer hon till Stockholm inbjuden av Lava förlag.
Förläggaren är nästan lika stolt som författaren över Promille
Jiha! Igår var en speciell dag. Det var boksläpp för den första boken på Lava som jag varit förläggare för. Författaren Anna Sjöström var stolt, hennes familj var stolta, alla som hjälpt henne längs vägen var stolta och det var jag också.
Bilder från Världens längsta bokbord i Stockholm
Under Kulturfestivalen förvandlas Drottninggatan i centrala Stockholm till ett enda långt bokbord där antikvariat och författare står sida vid sida. Jag strosade runt med kameran i handen och hälsade på nya och gamla skrivkollegor.
Boktips: How to market a book
För sex år sedan hade Joanna Penn garaget fullt med osålda exemplar av sin debutbok. Idag försörjer hon sig som författarentreprenör och håller utbildningar för förlagsanställda i hur man marknadsför böcker. Hennes tips finns samlade i boken ”How to market a book” som jag läst och hittat en del guldkorn i.
Självpublicering – hot eller möjligheter? Adam Helms seminarium 2013
Igår var jag på ett seminarium med titeln Självpublicering – hot eller möjlighet? Snabbversionen är att först höll Johan Svedjedal ett inledningsanförande med historiska tillbakablickar. Därefter var det parvisa samtal ledda av litteraturforskaren Malin Nauwerck.
Första paret ut var Annina Rabe och Lars Rambe. Därefter Jonas Lennermo ihop med Peter Norrman och sist Gunnar Ardelius och Thomas Götselius. Det hela avslutades med en paneldebatt med frågor från publiken.
Jag tänker inte skriva något referat utan gör några nedslag i just sådant som särskilt intresserade mig.
Egenutgivarnas egna berättelser från HOI förlag
Mitt tävlingsbidrag till HOI förlag – en text om egenutgivning är nu publicerad. Jag har läst den och övriga tretton texter med god behållning..
Skriv din bok och sälj den! uppmanar Dag Öhrlund
Äntligen ska jag skriva en rad om Dag Öhrlunds Skriv din bok och sälj den! Dag Öhrlund driver den stora Facebookgruppen Författare på Facebook, skriver krönikor i Tidningen Skriva och för ett privat krig mot Telias telefonsäljare. Skriv din bok och sälj den! blandar intervjuer med fakta för den som siktar på att ge ut sin bok på ett stort eller medelstort förlag.
Bokmarknad i kris? Risker och möjligheter
Jag har fått flera önskemål om att dela med mig av mer text från konferensen Bokmarknad i kris? som jag twittrade från i måndags. Här kommer ett referat med en och annan egen kommentar. E-böcker, Amazon, förläggarrollen, imprint, sociala medier och litterära priser var några av ämnena.
Två böcker om bokbranschen av Krister Gidlund
Släpp skrivandet loss! (2006) och Bokförläggaren (2009) är skrivna av förläggaren, författaren och egenutgivarprofeten Krister Gidlund, Det är två lite småmärkliga böcker som är svåra att etikettera men som kan läsas av alla som är intresserad av bokbranschens historia.
”Att skriva” av Stephen King – kungen av skrivhandböcker
I somras fick jag Stephen Kings ”Att skriva” av min författarkollega Bo Wiberg. Den består i princip av två delar; ett CV och en verktygslåda. CV:t innehåller ett antal korta nedslag i Stephen Kings liv som förklarar hur och varför han blev författare. Och verktygslådan allt en författare behöver kunna, enligt Stephen King.