Lava äger ingen bokhandelskedja (och vi har inga planer på att starta en i brådrasket) utan vi tänkte sälja böcker via event. Premiär för våra Pop Up Book Store blir på tisdag 11 mars 2014 i Stockholm. En trevlig kväll för alla skrivande och läsande personer utlovas. Välkommen!
Allt är nytt. Inget har förändrats – en hearing om e-boken.
Svenska Förläggarföreningen arrangerade en hearing om e-boken i onsdags. Jag var där, lyssnade och antecknade.
Referat: Tidningen Skrivas kryssning 2013
Monika Fagerholm skriver råmanus till en roman på en månad men redigeringen tar flera år. Jag borde tänkt på det innan jag gav mig på att förvandla mitt maratontwittrande till ett blogginlägg. Att live-twittra är att knappra ner sina anteckningar i 140-teckens-sjok. Men att förvandla dessa tweets till ett vettigt blogginlägg är ungefär samma process som att göra bok av ett råmanus. Tidsödande. Som någon form av kompromiss kommer här ett lätt redigerad sammanställning av mina tweets från Tidningen Skrivas kryssning.
Referat: Boktips och bokbusiness i sociala medier #smcgbg
Oktober månads #smcgbg handlade om boktips och bokbusiness i sociala medier. Valet av ämne beror på att jag var moderator. Det blev livliga och spännande diskussioner om hur vi väljer böcker och hur författare kan marknadsföra sig i sociala medier. Redovisningarna sändes live (och går att se i efterhand).
Egenutgivarnas egna berättelser från HOI förlag
Mitt tävlingsbidrag till HOI förlag – en text om egenutgivning är nu publicerad. Jag har läst den och övriga tretton texter med god behållning..
Vill du ha mejl när nästa bok är klar?
Varje gång jag läser en guide hur ”man ska” marknadsföra sig själv och sina böcker så nickar jag igenkännande ”så gör jag”, ”jag borde kanske göra mer av det men i princip så” ända tills jag kommer till punkten nyhetsbrev. Den brukar ofta komma tidigt.Jag vet att man bör samla på e-postadresser och erbjuda ett nyhetsbrev. Det är särskilt lustigt att jag inte fått tummen ur med tanke på att en stor del av marknadsföringen av min debutbok skedde via mejl. Jag har alltid snubblat på att jag har svårt att göra något utan att göra grundlig research först. Att det nu blivit av beror på en artikel och tips från Ann Ljungberg.
Är franska bokomslag stilrena eller tråkiga?
Sätt tre skrivande personer i ett rum och en diskussion om bokomslag kommer förr eller senare. Det går att vända och vrida på frågan i oändlighet, inte minst eftersom åsikterna går isär om vad som är snyggt och säljande. Jag har spanat efter särdrag och inspiration bland franska bokomslag. Efter att den första chocken lagt sig tror jag att fransmännen har en poäng. Håller du med?
Skriv mer och blogga mindre för att sälja fler böcker
Jag har läst en lång och intressant dialog mellan två amerikanska författare om egenutgivning och e-böcker. Diskussionen föranleddes av att Barry Eisler inspirerad av Joe Konrath tackade nej till ett bud på $500 000 från ett stort förlag för att istället bli egenutgivare. Både författarna är övertygade om att de som egenutgivare tjänar mer pengar än om de hade gett ut sina böcker via ett stort förlag.
Bokmarknad i kris? Risker och möjligheter
Jag har fått flera önskemål om att dela med mig av mer text från konferensen Bokmarknad i kris? som jag twittrade från i måndags. Här kommer ett referat med en och annan egen kommentar. E-böcker, Amazon, förläggarrollen, imprint, sociala medier och litterära priser var några av ämnena.
Träffa mig på Andra världar 23 mars 2013
Jag håller en workshop om marknadsföring på bokmässan Andra Världar i Mullsjö utanför Jönköping lördag 23 mars kl 15-16. Redan söndag 17 mars har dock deltagarna på knytkonferensen WebCoast i Göteborg chans att ställa frågor om bokutgivning till mig och Anders Nyman från Brun Media.