Har du gett dig själv i nyårslöfte att skriva klart och ge ut din egen bok i år? Vill veta när olika moment måste vara klara för att boken ska hinna ges ut till Bokmässan i september? Då kanske du har nytta av projektplanen för ”Förverkliga din bokdröm”. Det är i dagarna ett år sedan jag och Joanna Björkqvist började arbeta med det projektet.
Att marknadsföra sig som författare
”Att marknadsföra sig själv som författare” är titeln på en B-uppsats skriven av Lisa Rodebrand som läser i Förlags- och bokmarknadskunskap vid Lunds universitet. Ämnet marknadsföring intresserar mig men det finns ett till skäl att jag läst uppsatsen med stort intresse, att ”Förverkliga din bokdröm” är en av böckerna som använts som källa.
Sören Bondeson om refuseringar
Sören Bondeson är lärare på skrivkurser och har skrivit Konsten att döda med undertiteln Så skriver du en kriminalroman. I boken berättar Jens Lapidius, Åsa Larsson och Tove Klackenberg om deras vägar till skrivandet, hur de jobbar med karaktärer med mera. Intressant läsning även om jag inte hann igenom hela boken innan det var dags lämna tillbaka den till biblioteket. Det kapitel jag läste först var det sista, Tankar om förlag och bästsäljare och därifrån har jag hämtat en del fakta.
7 steg för att ge ut en e-bok
Jag har precis publicerat min första e-bok och medan jag har processen i färskt minne passar jag på och skriver ner de 7 steg jag gjorde (i den ordning jag borde gjort dem) till gagn för andra som ger sig i kast med samma sak (eller mig själv om jag får för mig att göra om det). Det hotar att bli ett ganska långt inlägg :-).
Publicera din bok – tips och tricks
På hylla Ad på Täby bibliotek hittade jag en liten blå pocket med titeln How to Publish Your Own Book med taglinen Secrets from the Inside. Självklart var jag tvungen att låna och ögna igenom den och plocka ut mina personliga favoriter ur den.
Boken som varumärkesbyggare
En bok kan förvandla en konsult i mängden till den omtalade experten eller förändra synen på ett helt företag. En bok kan vara reklamprodukten som du tjänar pengar på eller stärker medarbetarnas engagemang. Böcker kan vara mycket mer än en underhållningsprodukt, de kan vara varumärkesbyggare för både stora företag och privatpersoner.
Vår bok används som exempelbok av tryckeriet = stolt
Många tryckerier är på plats på mässan, inklusive ”vårat” det vill säga ScandBook. De har med sig en bokhylla med böcker de har tryckt och det fanns många kända titlar där. Men när jag gick förbi så var just vår bok en av de böcker de hade lyft fram som exempel. Hur stolt som helst!
Bok och webbsajt på G
Sakta men säkert rör det sig framåt för Förverkliga din bokdröm. Tyckkorrektur är idag godkänt vilket ger oss visst hopp om att få se tryckta böcker så småningom. Ovanpå det går bokens webbsajt numera att hitta.
Varför vi byter tryckeri från ScandinavianBook till ScandBook
För 18 dagar sedan skickade vi vårt manus till provtryck, något som skulle ta runt en vecka. Så var är bilderna på den tryckta boken? Och varför byter vi tryckeri? Läs mina lärdomar till egenutgivare respektive tryckerier.
Kommers och kvalité i böckernas värld
Jag fick en fråga om litteraturkvalité och egenutgivning som det finns flera korta svar på men jag passar på och beröra två detaljer som jag tycker glöms bort. Först och främst: de stora förlagens uppgift är att generera vinst åt sina aktieägare. Sedan tror jag knappast att världslitteraturen hotas om det skulle ligga en dåligt skriven bok eller två uppladdad på någon pod-sajt, de vandrar inte ut därifrån av sig själva.