Från bokidé till bok – föredrag på WebCoast

På fredag kommer jag armbåga mig fram till schemat på WebCoast med en lapp där det står ”Från bokidé till bok – hur förverkliga din bokdröm”. Jag förbereder ett föredrag för alla som drömmer om att ge ut en bok och undrar hur de ska gå tillväga. I vilken ände börjar man och vad kostar det? Exakt utformning beror på vilka som kommer och deras frågor.

Pliktexemplar till KB och universitetsbibliotek

När man ger ut en bok blir man odödlig, det ser KB, kungliga biblioteket till. Enligt lag är de nämligen tvungna att spara ett exemplar av allt som publiceras i Sverige. Som utgivare måste man alltså förse dem med ett pliktexemplar, eller egentligen två eller sju. De står för portot men inte trycket. Trycker man boken i Sverige behöver man dock inte bekymra sig, bara betala.

Jag har blivit med Facebook-sida (och strategi!)

Har du sett Facebook-rutan till höger? Jag har skaffat mig en Facebook-sida för mitt professionella jag som skribent, kommunikatör och inspiratör. Jag har tidigare skrivit om hur jag använder Facebook i marknadsföringen av min första bok, för- och nackdelar med en Facebook-sida, integrering med webbsida, reklam och strategi. Framförallt det sistnämnda hade jag problem med. Men nu har jag skrivit en.

Framgångsrik egenutgivare

Framgångsrik egenutgivare

Vad var jag mest nyfiken på när jag skulle ge ut min första bok? Och vad var svårast att hitta några klara besked om? Jo, det ekonomiska! Jag ska därför här berätta lite om mina erfarenheter av upplaga och prissättning. Och kanske diskvalificerar jag mig direkt till en tävling om framgångsrik egenutgivare :-). I alla fall om man mäter framgång i tjänade pengar (vilket kan vara ett väl snålt mått).