Författarna bakom boken ”Lyckas med bokutgivning” efterlyser framgångsrika egenutgivare. De har utlyst en tävling där högsta vinsten är att få plats i deras monter under bokmässan! Å vad jag vill vinna den vinsten. Tävlingen är att skriva om sina erfarenheter av att ge ut böcker själv, de tio bästa texterna blir publicerade i uppföljaren till Lyckas med bokutgivning (också en vinst värd att sträva efter). Så vad vill ni veta?
Marknadsföra bok: alla högtflygande idéer jag inte genomfört (ännu)
Jag har tidigare beskrivit rätt ingående vad jag har gjort hittills för att marknadsföra min bok som är en humoristiskt reseberättelse full med värdelöst vetande. Men det var egentligen bara basen, nu är det dags för nästa nivå. Nedan listar jag de idéer jag kommit på, sett andra göra, eller blivit föreslagen. Vad sägs? Vilken ände ska jag börja i?
Kanaler för att sälja en egen bok
Första upplagan av min bok sålde slut direkt, inte tack vare distributionspaketet från förlaget utan mitt stora nätverk av gamla och nya vänner. Jag har hittills sålt böcker genom att träffa eller skicka böcker till nya och gamla vänner, muta min ex-arbetsplats med hembakt fika, via internetbokhandlar och i en engelsk butik i Göteborg.
Marknadsföra bok steg 3: mejla varenda kotte jag någonsin träffat
Jag har flyttat flera gånger, avverkat ett antal projektanställningar, arbetsgrupper, kurser, mässor och mingeltillställningar. Längs med vägen har jag plockat upp en skottkärra med visitkort. Perfekt för marknadsföringen av min bok!
Marknadsföra bok steg 1: skapa en webbsida och publicera hela boken
– Är du slug, ska du verkligen lägga ut hela boken gratis på internet? Ja! För jag är en okänd författare, Jakten på den perfekta puben är min första bok och jag har som ambition att sälja boken till fler än mamma. Att förvandla boken till en webbsida var tidsödande och fick en del oväntade effekter, exempelvis ett snabbt byte av titel på boken, men jag lärde mig mycket på kuppen.
Storspammaren – eller hur man marknadsför en egen bok
Det finns två saker som är absolut nödvändiga när man ger ut en bok själv. En stor släkt och ett stort nätverk. För när traditionella förlag braskar på med stora tidningsannonser så får man som egenutgivare köra med andra metoder. Jag tänker skriva en serie inlägg om hur jag började marknadsföra min bok, Jakten på den perfekta puben.
Säljande framsida till boken
Ett säljande bokomslag är otroligt viktigt, det är framsidan som säljer boken om författaren är okänd. Att ta fram rätt bokomslag är dock inte gjort i en handvändning. Läs varför boken är grön, vad som är fel med Å och varför den öldrickande draken försvann.
Rätt bokomslag till rätt bok
Ett bokomslag ska inte bara vara säljande, det ska också ge den potentiella köparen en idé om vilken typ av bok det är. Läs vilka bokomslag som inspirerade mig och på vilket sätt Jakten på den perfekta puben påminner om en Hollywoodsuccé.
Rätt tankstreck, citattecken och radavstånd är viktiga för snygg inlaga
I spariver valde jag att göra layouten av min debutbok, eller sättningen av inlagan, själv. Under processen har jag slagit knut på mig själv för att utrota horungar, reda ut tankstrecks-röran och få alla siffror i rätt storlek med rätt enhet. Här berättar jag vad jag lärt mig.
Val av format och typsnitt till min bok
Efter att ha jagat det billigaste trycket och pressat ner sidantalet, har jag nu gjort precis tvärt om. Hur ser en prisvärd bok ut? Vilket är trevligaste formatet och mest lättvänliga typsnittet?