Igår var jag på en inspirationsträff arrangerad av Kulturkraft Väst med titeln Kultur och Näring. Jag har under min karriär rört mig i båda världarna, jobbat ömsom på museum, ömsom storföretag och dessutom skrivit en liten uppsats tillsammans med dansaren Victoria Alarik om konflikter i samarbeten kultur-näringsliv, så det är inget obekant område.
Jag tyckte kvällen tog fart med Sara Lundgren. Hon är kostymör och startade skrädderi Sara Lundgren för att ha en försörjning mellan projektjobben på olika teatrar. Idag är det nästan tvärtom, att hon tar kostymörsjobben mest för att få arbetskamrater som inte är katter. Många historiska föreningar vill nämligen ha autentiska kostymer till olika event och hon tillverkar Karolineruniformer på löpande band. Kunderna hittar henne ofta via gemensamma bekanta på Facebook. Sara tar samma pris för samma vara oavsett kund.
Pia Tjäder gör tvärtom. Hon försöker slå sig fram som filmregissör och har som mål att hennes arbete ska betalas på samma nivå som uppdragsgivaren. Är det ett uppdrag för en välbetald uppdragsgivare ska hon inte jobba halvideellt utan bli betald för sitt arbete, medan hon kan tänka sig jobba ideellt, om personerna hon samarbetar med också är ideella.
Anna van der Vliet från Mobile Art Production berättade att eftersom de inte har något permanent utställningsrum är de alltid ute efter lokaler. Fastighetsägare är därför en självklart samarbetspartners och utan sponsring skulle de inte ha en Göteborgsavdelning överhuvudtaget. Genom sponsringen får de också tillgång till samarbetspartners och känner att de förgyller deras arbetsvardag. MAP är en ideell förening med ett visst anslag från offentliga medel. Anna liknade att jobba i en ideell förening i kulturbranchen med att vara entreprenör på socialbidrag. Tigga pengar och jobba järnet.
MikuMaria var nästa talare. Hon talade bland annat om vikten av att göra det man själv vill göra samt att ha is i magen som företagare. Skoj att se henne tala om några av de mötesplatser jag själv deltagit i, som WebCoast och GeekWalk.
Sist ut var Andrea Jovell Swensson från Vidunerlig kommunikationsbyrå. Andrea talade om att konsultarvodena inte ökat i samma takt som inflationen under hennes 20 år som konsult och påpekade att som konsult kan man i bästa fall arvodera 1000 h/år (anställd jobbar ca 1700 h/år). För att få möjlighet öka intäkterna har hon tagit fram olika paket. Hon visade en filmsnutt ur den sprillans nya mingelskolan och berättade att hon skriver på en bok om de sju delar som ingår i hennes ”Framtoning” (ungefär personligt varumärke).
Detta stämmer med något jag hörde under bokmässan. Kanske ett rykte men någon lär ha skrivit en bok inom sitt expertområde. Själva boken sålde inte mer än 200 exemplar men personen kunde dubbla sitt föreläsararvode tack vare boken.
Förutom detta fick vi genomföra en e-quiz dvs en frågesport med entreprenörsfokus. En del av frågorna var lätta, andra tok-luriga. Vi bjöds också på god mat och mitt enda klagomål är att det var svårt hitta till Lagerhuset. Jag passade på och twittrade lite från kvällen och lyckades på kuppen göra en och annan lite avundsjuk! Totalt sett en väl investerad kväll.
- Ett år runt Antibes november: soluppgång i Medelhavet - 1 november 2024
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024