Det är alltid rätt med snötyngda träd i januari. Just denna bild tog jag förvisso en månad tidigare, i december 2021 när vintern var på välkommet besök. Det var en kall morgon och jag var på väg till en konferens om interpretation på Mölndals stadsmuseum. Självklart var jag tvungen att ta en bild av Mölndalsån på vägen (det kan ha blivit flera bilder faktiskt).
Mölndalsån central i Mölndals historia
Jag bor ganska nära Mölndalsån och den är mitt närmaste fotoobjekt de dagar jag inte orkar ta mig någonstans. Det är också en sträcka jag passerar varje gång jag ska till centrum (eller innerstad som de har döpt om det till). Därför har jag många bilder av ån. Den kantas av en del träd och industribyggnader vilket ger mig en utmaning då jag helst vill ha de ena, men inte de andra, på bild. Inne i själva centrum ligger ån gömd under en kulvert, på samma sätt som man gömt undan floden i Nice. På andra orter har man utnyttjat vattendrag till att anlägga trevliga promenadstråk. Det kanske beror på vad ån har för historia?
När jag jobbade med boken Hundra nedslag i Mölndal fick jag en helt annan bild av åns betydelse. Före spårvagn, motorväg och järnvägsräls som alla går parallellt, så var det ån som var den stora transportvägen. Det är också forsen i Mölndalsån som skapade industrierna som är grunden till Mölndal. Hade man inte anlagt industrier där hade området kanske fortfarande hetat Fässberg. Det hade inte blivit stad för hundra år sedan och därmed ingen jubileumsbok.
- Ett år runt Antibes november: soluppgång i Medelhavet - 1 november 2024
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024