Söndag klockan 10 på WebCoast håller jag i en session. Upplägg och inriktning på sessionen beror helt på er som kommer! Det enda jag tänker styra är att det handlar någorlunda om marknadsföring, en viss bok (min)/böcker generellt, samt webb. Men exakt innehåll anpassar jag till hur aktiva ni vill vara och era intresseområden.

Så här någon timme innan tänker jag tre olika huvudspår.

Alt 1 – föreläsning med frågor om att ge ut en bok

Om det vid en runda/handuppräckning visar sig att alla är ruskigt slita efter en lång konferens och ett flitigt nätverkande på festen kvällen och hellre lyssnar än bidrar, ja då föreläser jag och så kan alla sörpla kaffe och twittra om vem som var sötast kvällen före.

Jag kommer i så fall prata om:
Min bok, Jakten på den perfekta puben.

Drivkraft, syfte, mål med bokprojektet.

Vilka anpassningar till användarna jag gjorde under skriv- och utgivningsprocessen av pappersboken.

Varför boken ej finns som e-bok eller ljudbok (tar gärna emot förslag på hur en e-bok borde utformas).

Varför jag valt att lägga ut hela boken som en gratis webbsida (samt lite om anpassningarna jag fick göra, lite olika versioner i nät och pappersutgåva).

Hur jag försöker bygga mitt varumärke som författare.

Alt 2 – sharing best practise

WebCoast-folk är minsann pigga och alerta och bangar inte ur för att det är sista dagen. Salen fylls upp med sociala medier-experter som vill bolla strategier och dela med sig av sina bästa knep. Jag faciliterar då en diskussion och lär mig massor själv som jag kan ta med mig hem.

Den mest ambitiösa planen. Ett rum fullt med folk som alla har egna produkter (måste inte vara böcker eller texter) som de försöker marknadsföra och tjäna pengar på. Då jämför vi idéer och erfarenheter. Delar med oss av vad som funkat, vad som inte funkat och kul idéer vi hört talas om. Jag leder diskussionen, deltagarna bidrar med kunskapen.

Alternativ 3 – case: hur sälja Jakten på den perfekta puben på webben

Någon form av mellanting i aktivitetsnivå.

Vi koncentrerar oss på just min bok snarare än produkter i allmänhet. Jag inleder med vad jag gjort för att marknadsföra min bok (eller möjligen vad jag tänkt göra, har ju inte hunnit så långt ännu) och så öppnar jag upp diskussion om vad deltagarna tycker jag gjort/tänkt rätt, vad jag borde göra istället eller också.

Tror jag ska försöka avgränsa diskussionen till webb, fick en LÅNG lista med tips igår kväll på roadtrip runt Sveriges pubar.

Detta kan bli en diskussion som iaf jag får ut mycket av :-)

Välkomna till en session ledd av ”hon med de gröna naglarna” om en grön bok i rummet namngett efter ett grönt webbhotell.

Kristina Svensson
Välkommen till min session om marknadsföring av en bok
Märkt på:        

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.