Det var ett tag sedan jag deltog i något av Förlagsklubbens evenemang men den 9 februari 2017 lockade den här beskrivningen mig att leta mig fram till Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek.
Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek (SMB) – från analog bokklubb till digital upplevelseportal
Förlagsklubben bjuder in till förlagsbesök på SMB som på kort tid och framgångsrikt lyckats med att gå från att vara en traditionell bokklubb till att erbjuda sina medlemmar en modern digital upplevelseportal! Hur förnyar man framgångsrikt ett gammalt koncept och anpassar verksamheten till 2017? Välkommen att lyssna på när Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek berättar om hur man blivit upplevelseportalen Pennan & Svärdet.
Hur kan digital kommunikation fortsatt möjliggöra försäljningen av den traditionella pappersboken? På vilket sätt kan merchandise kopplas till såväl böckerna som själva förlaget och våldsamt öka omsättning och lönsamhet? Hur kan förlaget i sig självt bli varumärket och få över 250 000 följare på Facebook? Hur bygger man som förlag upp en digital infrastruktur och attraherar digitala begåvningar?
Låt dig inspireras och få tips i arbetet med att profilera din egen verksamhet i sociala medier. Hur flyttar du ditt förlag in i den digitala tidsåldern innan det är för sent?
På vägen hem skrev jag en entusiastisk rad på Facebook och fick en ödmjuk order att omedelbart berätta mer. Det har tagit lite tid men varsågoda!
SMBs upplägg liknar framgångsrika indieförfattare
Att hitta till Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek var kvällens stora utmaning för SMB ligger gömt bakom Försvarshögskolan, ett stenkast från KTH. Just den placeringen gör det smidigt att rekrytera studenter för deltidsarbete. De har nämligen fler civilingenjörer än redaktionell personal anställda. Med tanke på publiken var jag nog den enda som såg entusiastisk ut över denna information. (För er som inte känner till vad jag gör om dagarna så skickar jag mina största fakturor till KTH).
Det var mycket under kvällen som gjorde mig entusiastisk, att jag träffade trevliga personer och att SMB bjöd på förfriskningar samt gav alla besökare en persedelpåse med en bok bidrar till det positiva intrycket men hamnar ändå en bit ner på listan. Överst hamnar att det verkar vara en riktigt vettig arbetsplats (mitt intresse för employer branding kan färga min prioritering). Som god tvåa kommer deras fokus på läsarna och hela affärstänket. Det är mycket i SMBs upplägg som liknar essensen i vad som gör vissa anglosaxiska indieförfattare så framgångsrika. De (både SMB och indieförfattarna) ligger i framkant och lämnar hela den mossiga traditionella förlagsindustrin i bakvattnet. Det kan sammanfattas i: älska det du gör samt ha målgruppen i fokus. Inte media. Inte recensenter. Inte bokhandlare. Utan läsare. För läsarna är potentiella köpare.
Medarbetarna är företagets största resurs
Under presentation av SMB lyfte Per-Anders Lundström fram vikten av medarbetarna, att ha all kompetens i företaget och att ständigt utvecklas. SMB har kapat mellanhänder och dyra konsulter som kommer med halvdana standardlösningar. De satsar istället på internutbildningar och interna produktioner, något som ligger helt i tiden. Han pratade också om vikten av att ha tillräcklig hjärnkraft för att nå kritisk massa för att kunna utveckla företaget. Han poängterade att man aldrig får se personal som en kostnadspost att skära i. Om du gör det så sänker du kostnaderna temporärt. Men på sikt blir företaget anorektiskt, personalen som är kvar kämpar för att hålla näsan över vattnet och det finns inget tid för någon utveckling. På sikt går företaget sämre och sämre vilket leder till nya sparpaket.
Fler exempel på vettiga prioriteringar.
- Personal åker kontinuerligt på olika konferenser som Webbdagarna för att hålla sig ajour med nyheter. Princip är att det alltid minst två som åker så att de kan diskutera upplevelserna efteråt. Det ingår alltid att dela med sig av erfarenheterna till kollegorna vid hemkomst.
- Varje år reser IT-avdelningen på en studieresa. En av de mest kunniga historikerna tar med systemutvecklarna till platser för kända fältslag och berättar vad som hände på den platsen. Detta för att de ska förstå själva kärnan i företaget: militärhistoriskt nörderi.
- Alla medarbetare är automatiskt medlemmar i Förlagsklubben och kan när som helst anmäla sig till klubbens kurser utan att förankra det hos någon chef.
SMB sitter ej fast i bästsäljerismen
”Banken bryr sig inte om hur fin jullista du har, de bryr sig bara om ifall du kan betala dina räkningar.” Det sista är något som SMB alltid kunnat göra. De har haft 25 år med svarta siffror även om det varit tufft ibland. Bland annat störtdök försäljningen 2005, året efter att Adlibris slog igenom. Deras lösning var att ringa Bonniers som snabbt tog fram 14 specialböcker åt dem, böcker som inte såldes på Adlibris och därmed inte mötte någon priskonkurrens. Idag är samtliga SMBs produkter unika, vilket gör att de kan ta en hundring mer för dem än vad innehållsmässigt liknande böcker kostar i nätbokhandeln.
Nu kommer en viktig detalj. Köparna får en premiumprodukt. SMB försöker ej tävla prismässigt med pocket i kassan på Ica och de slumpar inte bort nya böcker på bokrean, så som de förlag som lever kvar i bästsäljerismens era gör (en era som jag påstår är förlegad i kapitlet ”Förläggaren förr och nu” i Författarboken). SMB garanterar att deras böcker ska hålla för 2000 läsningar. Böckerna är trådbundna med extra förstärkning och har guldpläterad specialpärm. De är också rikt illustrerade med utvikskartor och bilder. Som parentes kan jag nämna att jag lärde mig att kartornas placering påverkar läsarnas uppfattning om antalet. Jag ska nog överväga utvikskartor till min Strövtåg runt Antibes.
SMBs bokförsäljning är konstant eller något ökande, men de säljer färre ex per titel idag än för några år sedan. I gengäld har de fler titlar idag. De säljer också andra produkter som kan passa till samma målgrupp. Exempelvis persedelpåsar, klockor, mässporslin, kikare och mycket mer. Denna gren är under utveckling.
Deras beskrivning av hur de hittar manus att ge ut var rätt underhållande. Som vanligt har de en mix av källor och tar bland annat emot tips från medlemmar i bokklubben. En av de bästa källorna är olika arkiv. Under ett besök på National Archives i Maryland hittade de manus som resulterade i fem utgivna böcker. Ett av dem Nikolaus von Falkenhorst Så erövrade jag Norge. Den låg i arkiv-sumpen det vill säga den okatalogiserade boxen märkt ”diverse”. De ger också ut svenska manus men det är ”bökigt om det är levande författare” – något jag skrattade gott åt.
Läsarna bestämmer utgivningen
En väsentlig detalj är att det inte är någon på förlaget som sitter och tycker om olika manus utan de provar alla idéer på en panel som består av slumpvis utvalda medlemmar. Panelen byts ut regelbundet och de har god svarsfrekvens utan att locka med något annat än möjligheten att påverka utgivningen.
Eftersom det är faktaböcker så är titlarna ofta rätt självförklarande vilket förstås gör det snabbare för panelen att besvara frågorna. Svaren från panelen stämmer bra överens med försäljningen. En titel som ingen av läsarna vill ha i förväg ger de alltså inte ut. ”Om den inte är anslagsfinansierad så ska världen skonas från den.”
SMBs ryggrad är ämnet militärhistoria
I Förlagsklubbens beskrivning av evenemanget talades det om att ge andra förlag inspiration för sitt arbete. Jag är inte så säker på att SMBs arbete är så lätt att applicera rakt av på andra förlag. SMBs själ är inte att publicera eller distribuera pappersböcker. SMB är heller inte ett teknikföretag som strömmar underhållning. SMBs fokus är ämnet militärhistoria och företagskulturen har ett visst inslag av nörderi. Det vill säga SMB delar passion med sina medlemmar. Det är en anledning till att jag såg likheter mellan framgångsrika indieförfattare och SMB. Den andra är affärstänket.
En stor skillnad mellan SMB och indieförfattare är att indieförfattare behöver anlita olika leverantörer för saker som webbshop, inkasso och betalningar. SMB har muskler att skapa egna system vilket förstås gör att de slipper betala mellanhänder procent på försäljningen. De har tre systemutvecklare anställda och har som devis att tekniken aldrig ska vara ett hinder. Man kan bli avundsjuk för mindre…
Målgruppsanpassad innehållsmarknadsföring
SMBs marknadsföring bygger på innehållsmarknadsföring, att fritt dela massor av innehåll i de områden de säljer produkter inom. Artiklarna har alltid ett syfte, att få folk intresserade av ett ämne som de råkar ge ut böcker i. ”Folk köpvägrar om man trycker upp en bok i ansiktet på dem.” Deras kanaler är de klassiska som Facebook, Instagram och nyhetsbrev. Nyhetsbrevet finns i både webbläsare och app-version eftersom de lärt sig att 85% av tiden användare lägger på mobilen läggs på appar och inte webbläsare. Dessutom är engagemanget större i appar än i webbläsare. Fler appar är på gång, bland annat har de en quiz.
De målgruppsanpassar mycket av sin information. Inte efter kön och ålder utan efter tidigare köp- respektive läsbeteende. Andra världskriget och stormaktstiden är två stora ämnesområden som har olika sajter.
Avrundar med en bild på mig i den fina salongen. Fotot är taget av förläggaren Frida Mörkersdottir.
- Ett år runt Antibes november: soluppgång i Medelhavet - 1 november 2024
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024
Intressant och välskrivet som vanligt!
Tack ska du ha!
Superintressant inlägg!
Kram Kim :-)